Húsvét szombatjának délutánján szegődött hozzám a szerencse egy telefonhívás képében.
Megszólaló telefonomon Csücsör barátom hívott, aki repülni, oktatni indult a tököli bázisra. Felajánlotta egy kellemes délutáni fotózás lehetőségét. Ez az olyan ritka alkalmak egyike, amikor új gép fényképezésére nyílt lehetőség. És ezt a lehetőséget nem lehetett kihagyni.
A nagyhangár előtti betonon ott várt a teljes Diamond-család, a DA-20, DA-40 és végül a DA-42, a Twin Star. A sztár a DA-42, – nem csak azért, mert ezt a nevet viseli az oldalán – mert új gép, és a család első kétmotorosa. Ez már az igazi. A DA-40-ből már ismert GPS navigációs rendszer, a folyadékkristályos display a hagyományos helyett ugyanúgy tartozéka az új gépnek, mint a teljesen újnak számító behúzható futómű. És hogy hogyan repül? Lenyűgözően. Épp’ úgy, mint amilyet a gép szépsége, eleganciája sugall.
A képek, amelyet sikerült a Diamondokról készítenem, önmagukért beszélnek.
Kirándulásom második felében ért a legnagyobb meglepetés. Kristóf Totya meginvitált egy kis „rázatásra” a DA-42 jobb hátsó ülésébe. Természetesen boldogan elfogadtam a meghívást. Totya a Pannon Air főpilótájaként dolgozik, mióta a pápai bázis bezárása és a MiG-21 típus kivonása kapcsán abbahagyta a nagysebességű repülést. (Csak emlékeztetőül: ő volt a szólóbemutatót végrehajtó trikolor-festésű 6115. oldalszámú MiG-21 bisz pilótája Pápán, 2000 augusztus 24-én).
A repülés végrehajtása a helyi légtérben történt, a feladat jobb- és balfordulók oktatása volt különféle repülési helyzetekben. Ennek végrehajtása során számomra meglepő volt a DA-42 kezessége, jó indulatúsága, arról nem is szólva, hogy avionikája minden szélsőséges helyzetre, illetve annak lehetőségére jó előre felhívja a pilóta figyelmét. Hangjelzéssel figyelmeztet akkor is, ha a gép közelít a tervezett magassági szinthez.
Miközben jobb- és balfordulók sorát hajtottuk végre, volt alkalmam a megáradt Dunát is megtekinteni. A levonuló árhullám tekintélyes mennyiségű vizet hagyott maga után, jócskán róva feladatot a vízügy illetékeseinek. A repülés befejezése után valamennyi gépet elnyelte a nagyhangár mélye, és ez lett fotótúrám fináléja.
A nem mindennapi élményért e helyen is köszönet illeti a Pannon Air Service pilótáit, Körömi CSÜCSÖR József és Kristóf TOTYA Tamás urakat.
Tököl - Budapest