2010 05. 08-án jelentős állomásához érkezett a MiG-15BISZ UTI felújítása. Az immár három éve folyó munka során először szólalt meg a gép "szíve", a VK-1-es hajtómű.
A felújítás gondolata a Gold Timer Alapítvány berkeiben fogant meg, azonban a polgári repülőgépekkel foglakozó alapítvány profiljába harci repülőgép felújítása nem fért bele.
Így jött létre a Jet Age Alapítvány, amely a magyar szolgálatban állt katonai repülőgéptípusok felújítását választotta profiljául. A - reméljük, tekintélyes - sor első darabja A MiG-15BISZ UTI.
A magyar gyakorlatnak megfelelően a kivont MiG-15 típusú repülőgépek valamennyi dokumentációja (gépkönyvek, üzemeltetési utasítások, stb.) megsemmisült, így a típus felújításra alkalmas példányának, beleértve annak teljes dokumentációját is, külföldön kellett utána járni.
A Jet Age szakemberei végül is Lengyelországban találtak a céljaiknak megfelelő repülőgépet, egy MiG-15 BISZ UTI-t, amely a lengyel légierőben 002. oldalszámot viselte.
A gép pályafutását együléses harcigépként kezdte, és 1970-ben nyerte el mai fizimiskáját, kiváló állapotban, lekonzerváltan leltek rá. Valamennyi dokumentációja rendelkezésre állt, melyek birtokában el lehetett kezdeni a felújítás megtervezését, kivitelezését.
És ezen a ponton kellene a magyar illetékeseknek elgondolkodniuk azon, vajon célravezető-e, hogy mindent felégetünk magunk mögött és megsemmisítjük műszaki-katonai értékeinket, vagy csak átadjuk azokat a "békés" enyészetnek, megakadályozva azt, hogy utódaink láthassák, tapinthassák légierőnk történelmi relikváit.
A repülőgép új életének e jelentős állomása nagy számú érdeklődőt vonzott a tököli repülőtér 16. hangárjához, többségük világosan látta, látja az esemény jelentőségét.
A hangár előterében ott guggolt a 15-ös, orr-része, a szárnyai, no meg a hajtómű a helyén, a műszaki csapat készen áll a hajtómű indítására.
A hajtóművön látszik, hogy egészen a legapróbb alkatrészekig teljes felújításon, ahol szükséges volt cseréken esett át....csillog-villog, mint a vadonatújak.
Halk sivítással kel életre....ahogy a kabinban ülő "pilóta" emeli a fordulatszámot, nő a fordulat és a hangerő...és egy ponton a sivítás dübörgésbe megy át. Aztán minden füldugón keresztül hallhatóvá válik a teljes tolóerő kakofóniája. A gép orrfutója kissé összenyomódik, és a repülőgép...mintha el akarna indulni.....ha nem lenne befékezve, és futói előtt nem lennének féktuskók. Mögötte örvénylő szélvihar, vízszintesre fekteti a füveket, virágokat...
A hajtómű minden előírt rezsimben teljesíti a követelményeket, lassan csillapodik a tombolása. Még hallhatóan pörög a hajtómű, de hangját elnyomja az önkéntelenül feltörő taps. A körülállók így gratuláltak a résztvevő hajtóműveseknek sikeres munkájához.
Ezzel az aktussal belátható közelségbe került a MiG-15 BISZ UTI berepülésének megkezdése. E fórumon is csak gratulálni lehet a felújításban résztvevő lelkes és nagy tudású repülő-szakembereknek. Mielőbb szeretnénk látni a repülőgép szűz-felszállását.
|